PENCEMARAN SEKTOR PENGANGKUTAN

Kenderaan pengangkutan yang bergerak dengan menggunakan tenaga yang dihasilkan menerusi pembakaran kimia bahan api memerlukan sumber oksigen (O2) sebagai agen untuk membantu proses pembakaran. Pembakaran dalaman ini bergantung pada jenis bahan api yang digunakan, sama ada petrol, diesel atau gas asli (NGV).

Penggunaan bahan api jenis hidrokarbon, seperti petrol, diesel dan NGV ialah sumber bahan api konvensional terpenting di dunia dalam penghasilan tenaga untuk sistem kenderaan. Secara kimianya, pembakaran bahan api dibantu oleh O2 untuk menghasilkan tenaga yang disimpan dalam bentuk kg/liter bahan api.

Daripada jumlah tenaga yang berjaya dihasilkan (bergantung pada kualiti pembakaran) dianggarkan hanya antara 20 % hingga 35 % tenaga digunakan untuk mengerakkan kenderaan. Yang bakinya, iaitu antara 65 % hingga 80 % tenaga hilang disebabkan oleh gerakan teknikal dalam enjin dan sistem sokongan yang lain.

Antara contoh gerakan teknikal dan sistem sokongan termasuklah faktor geseran di antara komponen yang bergerak dan penggunaan aksesori tambahan yang lain, seperti sistem lampu dan radio. Kehilangan haba yang dipindahkan melalui sistem penyejukan juga turut mempengaruhi kehilangan tenaga dalam sistem enjin.

___

Rencana ini dipetik daripada Dewan Kosmik, Januari 2017.

Sila dapatkan borang langganan untuk urusan langganan.

Posted in: Alam Sekitar

Hantar Maklum Balas Anda